Øl er dagligvare!

15 02 2011

Edvin Hurlen i Arbeiderbevegelsens rus og sosialpolitiske forbund vil ha en slutt på synlig øl i butikkene. Han foreslår å gjemme ølet på et eget rom i butikkene, med begrunnelsen at øl ikke er dagligvare.

Dersom problemet er at butikker kalles «dagligvarebutikk», så kan man kanskje foreslå at det blir forbudt å handle på mandag, onsdag og fredag? Eller at man kun kan kjøpe frossenvarer på torsdager, ingen salg av sjokolade på dager med M i. Varer som er tilsatt sukker selges kun på lørdager før 18.00 og øl kan kun selges dersom man er registrert alkoholiker?

Der sklei jeg kanskje litt ut, men forslaget skriker etter å bli harselert med. Som et voksent og selvstendig tenkende menneske er jeg møkka lei av at myndighetspersoner skal legge begrensninger og føringer for min livsførsel. De fleste av oss har faktisk ikke et alkoholproblem!

Ølsalget er allerede begrenset ved at det stenger kl. 20.00 på hverdager og kl 18.00 på lørdager. Jeg har til og med rødmende fått erfare at det også er forbudt å kjøpe øl før kl 09.00 (nei, det var ikke morrapilsen jeg skulle kjøpe, det var av rent praktiske hensyn…).

Det eneste man oppnår med slike virkemidler er at den særnorske stupfylla øker i omfang. Nordmenns forhold til alkohol er allerede sterkt forkvaklet, og vi trenger ingen nye pekefingre eller formaninger om hvordan vi skal leve livene våre.  Skal man først gjøre noe med ølsalget, burde man heller satt fokus på den monopolsituasjonen som hersker i norske butikker. Det er de store bryggeriene med Ringnes i spissen som stabler disse ølpallebergene i butikkene, og som sørger for at billigpils i sixpacks styrer det norske folks ølkonsum.

Start med å høyne tillatt alkoholgrense til 10% og få kvalitetsøl i dagligvarebutikkene. Skikkelig smakfull øl som kan kombineres med god mat. Som kan være med å skape en reell kultur for øl, i sterk motsetning til den billigproduserte pilsen og rusbrusen som ikke har annen funksjon enn å skape rus.


Handlinger

Informasjon

10 responses

15 02 2011
Dag

Støtter Kjempetorsken fullt ut på dette.

At et slikt forslg skulle komme fra arbeiderbevegelsen var en overraskelse.

15 02 2011
Knut Grøttland

Arbeiderbevegelsen er ikke hva den en gang var. Burde skifte navn til «Elitistisk-bedreviterbevegelse».

15 02 2011
Sindre Bjørnøy

Jeg tror du tar feil i ditt siste forslag. Dersom Rimi 1000 og Rama skulle hatt alt ølsalg tror jeg ikke utvalget hadde endret seg noe særlig. Flaskene som fort koster 60-70 kr halvliteren hadde ikke solgt nok for disse hyperkommersielle butikkene og resultatet hadde blitt enda tristere enn nå. Det hadde nok bare vært Black Tower og Blue Nun dersom butikkene skulle ordnet vin også. Tvihold på Vinmonopolet og sørg for at de utvider sitt sortiment, så blir det nok orden på sakene.

15 02 2011
Eirik

Æres den som æres bør. På min lokale Rema finner jeg øl fra Ægir og Brewdog, som begge må omtales som kvalitetsbryggere.
I tillegg har de et greit utvalg av annet godt øl, selv om jeg kan savne AAss sin gourmet serie, og Hansa sin Waldemar.
Rema er faktisk bedre enn sitt rykte.

15 02 2011
Kjempetorsken

Det kan vel neppe bli verre enn det er i dag, Sindre?
Joda, jeg ser poenget, og vi ville nok blitt oversvømmet av «billig»-vin, slik som vi nå blir oversvømt av «billig»-øl på Rima og Roma.

Derimot ville vi fått en viss oppblomstring av spesialbutikker for øl og vin. Butikker som solgte spesialimport og hadde et vidt sortiment. Slike butikker finner du i alle land som ikke har de samme reglene for «halv-lovlige» varer som vi har her.

Jeg har fått høre at Polet har ganske rigide krav og regelverk for små bryggerier, og at det koster dem nesten mer enn det smaker å få innpass der.

15 02 2011
Ove

Da jeg leste denne saken tidligere i dag, så humret jeg litt i skjegget. Det er utrolig hvilke rare forslag for får lov til å spaltemeter i avisene. Øl er et fullt lovlig produkt, og det ville være hinsides all fornuft om alle landets butikker må lage et spesialavlukke for å selge det.

Jeg tror forslaget om å åpne opp for øl sterkere enn 4,7 prosent i vanlig butikk i utgangspunktet er et godt forslag, og at man heller burde gå denne veien enn å gjemme bort ølet. Jeg er generelt en forkjemper for Vinmonopolet, men når det kommer til sterkøl klarer ikke polet å ivareta sin rolle godt nok. Til det er utvalget for dårlig og prisene for høye.

16 02 2011
Kjiping

Øl er blant varene butikkene setter fram slik at vi skal impulskjøpe, og hadde ikke blitt gjort om det ikke virka. Da hadde andre varer fått denne plassen.

Nå er det ganske godt dokumentert at for alkohol gjelder at: redusert tilgjengelighet gir redusert forbruk som igjen gir redusert forekomst av problemer, innafor den samme populasjonen. Vi har gode grunner til å anta at den lille reduksjonen i tilgjengelighet dette forslaget kan gi, vil føre til littegrann mindre alkoholproblemer. Som ølhund betaler jeg gjerne prisen det er å måtte oppsøke ølet i ei egen avdeling i butikken, dersom alkoholproblemene i befolkninga blir litt mindre. Litt værre er det for enkelte nærbutikker som sliter økonomisk, hvor en slik ombygging kan bety kroken på døra.

Forslaget er derfor ikke like latterlig som dere skal ha det til, men om fordelen (litt mindre alkoholproblemer) veier opp for ulempene (nedlagte nærbutikker), er jeg ikke sikker på.

Men at polet er har et godt stykke igjen på ølfronten, støttes fullt ut.

16 02 2011
Erik

Handler det ikke også litt om det frie mennesket og graden av hvor mye vi skal bli passet på? Søtsaker er i alle fall typiske impulskjøp, masse dokumenterte negative effekter er det også. Raske biler og båter har vel også negative sider om man lar seg friste til å råkjøre. Vold på film og dataspill finnes det dokumentasjon på at har ført til negativt atferd hos en gruppe mennesker, samme med porno. Skal man virkelig få lov til å hoppe i fallskjerm? Noen lar seg friste til å den videre med basehopping fra ulovlige steder med tilhørende redningsaksjoner og ulykker. Pistolklubber, karatetrening, skateboard, spillegalskap etc. etc. listen er uendelig og mange har forskjellig oppfattelse av hva som kan være negativt. Mye av dette er heller ikke livsviktig, men det handler i mange tilfeller av forskjellige oppfattelser av glede og nytelse. Skal vi vikelig hjemme vekk alt som noen kan ta skade av og hvem skal egenlig definere dette?

Og hva er forresten så galt med å plutselig få en impuls om at det hadde vært godt med ei flaske øl til middagen i dag?

18 02 2011
Bråsj

«Handler det ikke også litt om det frie mennesket og graden av hvor mye vi skal bli passet på?» Erik får sagt det, er så enig så enig!

1 03 2011
Jørn Idar Kvig

Erik;
«Og hva er forresten så galt med å plutselig få en impuls om at det hadde vært godt med ei flaske øl til middagen i dag?»
Når det kommer til «stridens kjerne», altså dette forslaget til å stue bort ølet, så er dette noe av det mest fornuftige man kan si om saken.

Kjempetorsken;
«Derimot ville vi fått en viss oppblomstring av spesialbutikker for øl og vin. »
Dette stemmer nok, man kunne ha fått butikker med folk som VIRKELIG elsker faget. MEN; disse ville nok ha befunnet seg i de store byene, og bygdene (les majoriteten av det norske folk) ville fortsatt vært under det ølmonopolet som er i butikkene i dag. I tillegg ville prisene ha vært høyere, mye grunnet logistikk.
Det ville blitt verre enn i dag, for du øker kanskje andelen av ordentlig øl i butikker med noen promille, men fjerner hele det store utvalget man har på polet.

Om man skal få et bedre utvalg i Vinmonopolet, må man forlange det. De har begynt å komme etter, for de har lugget LANGT bak. Men de er på vei, og de er uansett MYE bedre enn alternativet; Sterkøl i butikk!
Jeg er for ung, men er det ingen av dere som husker hvor dårlig utvalg det var på begynnelsen av 90-tallet, før sterkøl gikk til Vinmonopolet?
Det er en grunn til at Hansa Sterkøl er Norges mest solgt sterkøl, det er ikke pga kvalitet, men av vane fra de som er vant til at øl smaker slik.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s




%d bloggere like this: